EV Charge

Thuisvergoeding stroomkosten: betaal geen kWh te veel!

ev charge home

De federale minister van Financiën schiep eind 2024 eindelijk duidelijkheid over de terugbetaling van thuislaadkosten aan werknemers, door middel van de circulaire.

De principes zijn duidelijk: 

  • Werkgever moeten terugbetalen volgens het CREG-tarief 
  • De overheid bepaalt elk lopend trimester het tarief dat toepasbaar is op het volgende trimester. 
  • Er is keuze uit de toepassing van het regionaal tarief, voor de 3 gewesten Vlaanderen, Brussel en Wallonië. 
  • De postcode van de woonplaats van de werknemer -waar de thuislaadpaal geïnstalleerd is- bepaalt het toe te passen tarief. 
  • Indien de werkgever maar één tarief wil toepassen voor al zijn werkgevers, geldt het laagste tarief. Dat is momenteel dat van Vlaanderen, wat een forse aderlating betekent voor medewerkers die in Brussel of Wallonië wonen. 
  • Lokaal opgewekte energie van zonnepanelen wordt niet in mindering gebracht en wordt dus vergoed aan het toegepaste CREG-tarief. 
  • De regeling geldt enkel voor kalenderjaar 2025, in afwachting van nieuwe technologie die een terugbetaling aan werkelijke kost mogelijk zal maken.  

TotalEnergies werkt al sinds begin 2024 met het regionaal CREG-tarief en betaalt elke maand automatisch de vergoeding uit, ongeacht of de werkgever ons reeds vergoed heeft of niet. Dat blijft ook zo in 2025, waardoor werknemers de garantie hebben op regelmatige vergoeding. Hiermee is TotalEnergies uniek op de markt! 

Er zit echter een addertje onder het gras van de nieuwe circulaire. Deze bepaalt immers dat de meting van de verbruikte energie moet gebeuren met een toestel dat voldoet aan klasse A, wat in de praktijk neerkomt op meting door middel van een MID-meter. Andere metingen, bv met een smart cable of met de voertuiggegevens van de constructeur, voldoen niet aan die norm en zijn dus potentieel ongeldig.  

Zulke MID-meter is standaard voorzien in de laadpunten die TotalEnergies installeert, maar zijn niet overal verspreid. Kijk dus goed na of u geen kat in de zak koopt als u zou kiezen voor een goedkopere aanbieder! 

De FOD Financiën en de minister zijn erg strikt in de toepassing van de regels. De sector heeft dan ook hemel en aarde moeten verzetten om enige soepelheid te bekomen, en het ziet er niet naar uit dat die soepelheid ook zal worden gehanteerd bij de beoordeling van de juistheid van de energiemeting als die niet volgens de geëiste norm is gebeurd. 

Weet daarbij ook dat het Brussels Gewest recent verboden heeft om elektrische wagens op een gewoon stopcontact op te laden bij nieuwbouwwoningen of na een verbouwing, zodat de keuze voor een laadpaal onvermijdbaar wordt. De regel is een beetje vreemd omdat het risico op oververhitting van het stopcontact zich vooral voordoet bij oudere woningen, maar het is een stap in de goede richting. 

Conclusie is dan ook dat u als werkgever de regels maar beter strikt volgt, en enkel terugbetaalt wanneer de verbruiksmeting is gebeurd volgens de technische voorschriften. Wees dus voorzichting met alternatieven waarbij de technische conformiteit niet duidelijk is! 

Als werkgever blijft de aanbeveling gelden om waar mogelijk een laadpunt te installeren bij uw werknemers. U hoeft die laadpunten overigens niet altijd zelf te financieren om de thuislaadkosten fiscaal aftrekbaar te vergoeden.