Skip to content

09/11/2022 News

Batterijen voor elektrische voertuigen: alles over ACC

In 2020 hebben Stellantis en TotalEnergies (via haar dochteronderneming Saft) Automotive Cells Company (ACC) opgericht, een joint venture die tot doel heeft een Europese leider in het ontwerp en de productie van autobatterijen te creëren. In 2021 heeft Mercedes-Benz zich bij hen aangesloten. Lees meer over de ambitie en activiteiten van ACC.

ACC, een belangrijke speler op het gebied van elektrische mobiliteit in Europa

Voor TotalEnergies en zijn partners betekent het ondersteunen van Europa in zijn energietransitie op het vlak van mobiliteit ook het helpen verzekeren van de bevoorradingszekerheid van een component die essentieel is voor de auto-industrie en voor de groei van elektrische voertuigen op het continent. Sinds 2020 zet ACC haar knowhow in om op grote schaal betrouwbare, krachtige en concurrerende batterijen te ontwerpen, te produceren en op de markt te brengen. Het doel is om tegen 2030 batterijen te produceren volgens de hoogste kwaliteits- en milieunormen om meer dan 2,5 miljoen voertuigen per jaar uit te rusten.

Drie aandeelhouders voor een innovatieconcentraat

Door de sterke punten van TotalEnergies, met zijn diepgaande technologische expertise in de ontwikkeling van batterijen, Stellantis, met zijn kennis van de automarkt en de massaproductie, en de onderzoeks- en ontwikkelingsknowhow van Mercedes-Benz te combineren, concentreert ACC zijn innovatieve krachten op de ontwikkeling en productie van geavanceerde batterijcellen en -modules.

Een snel stappenplan

De eerste fase van dit project omvatte de bouw van een centrum voor onderzoek en ontwikkeling in Brugge bij Bordeaux in Frankrijk en een centrum voor industriële excellentie, een echte proeffabriek, op het terrein van de Saft-fabriek in Nersac bij Angoulême in Frankrijk. Het O&O-centrum, dat in oktober 2021 werd geopend, is al operationeel en heeft de eerste prototypes van batterijmodules en -cellen kunnen leveren. In de proeffabriek van Nersac, die net in productie is gegaan, kunnen nu prototypebatterijen worden ontwikkeld, getest en geleverd, evenals alle product- en procesinnovaties van het consortium voordat ze op industriële schaal worden toegepast. Twee grootschalige fabrieken, "gigafabrieken" genoemd, moeten in 2023 in gebruik worden genomen. Ten slotte is onlangs de bouw aangekondigd van een derde gigafabriek in Italië, in Termoli, waarmee een Europees project wordt afgerond.